tisdag 1 maj 2012

Real life - syskonskaran

Jaha, dags för en ny real life hos Yohanna Den här veckan handlar det om syskonskaran. Jag började mitt syskonliv med att ha en 3 år äldre bror. Då var jag minst och jag kan inte komma ihåg så mycket ifrån den tiden. Sedan skilde sig mina föräldrar (1976) och efter ett tag gifte de båda om sig. Mamma träffade Kjelle och plötsligt hade jag 2 styvbröder, blev nr 2 i syskonskaran och enda tjejen. Och efter några år fick de även en gemensam son, och jag blev nr 2 av 5. Då min mamma var "fotbollsfru" hade hon ju ganska fullt upp med alla oss 5 barn, och självklart mest med de små. Så här i efterhand har jag kommit fram till att jag fick vara "den duktiga", den som "klarar sig själv", som liksom "inte syns". Inte med FLIT, utan det blir nog lätt så då det skiljer några år. Och så var jag tjej, och det tror jag faktiskt spelar in. Min storebror har alltid varit "Bror duktig" och det är ytterligare en sak som jag nu kommit underfund med: hur mycket jag än försöker, kommer jag aldrig att komma upp i hans "nivå", och det är något som jag nu slutat kämpa för och bara accepterar. Efter några år gifte även pappa om sig och fick en son. Så med andra ord har jag FEM bröder och är enda tjejen i skaran ! :) Och även om vi nu är styv- och halv-syskon så är de ALLA mina bröder. Jag gör ingen skillnad på dem, och fastän våra föräldrar är skilda så spelar det liksom ingen roll, vi ÄR syskon. Att vara enda tjejen är ändå lite tråkigt. Jag har ju aldrig haft någon att "låna kläder av", "sno smink ifrån" osv. och faktiskt är jag GLAD att jag själv fick 2 tjejer. Det jag tycker att jag sett hittils i mitt liv är att systrar har närmre relation till varandra, då de blir äldre. Självklart kan det vara väldigt påfrestande då man växer upp, men jag ser hur mina vänner är närmre sina systrar än bröder. Sedan kanske det hade varit så att om det bara varit min äldre bror och jag, så hade vi varit närmre varandra idag, men jag tror ändå inte det...vi är väldigt olika. Han är den lite mer inbundna, lugna, naturnära... medan jag alltid varit yrvädret, storpladdraren, den som vill vara mitt i centrum... Ja, man kan faktiskt inte tro att vi är syskon, och ändå är han den enda HELBRODERN jag har ..? :) Men självklart vet jag att vi har varandra, då det verkligen gäller, och vi har kommit varandra närmre under årens gång. Ja, det här var lite om min familj och min syskonbild... Kram kram

4 kommentarer:

  1. Jättebra och intressant att höra om dina erfarenheter.
    Âterkommer med sammanställningen i morgon.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Härligt med många syskon, hel eller halv eller styvsyskon. Själv är vi många. Jag har dock ett helsyskon som du, men några halvsyskon. Eftersom vi har levt upp tillsammans så känns det ingen större skillnad direkt. Kram

    SvaraRadera
  3. God Afton!
    Nu ligger sammanställningen ute:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/may/sammanatallning-real-life-syskonskaran.html

    Tack sâ jättemycket för att du var med denna veckan och delade med dig.
    Kommer jag pâ nâgot kul till nästa vecka sâ kör vi igen ;)

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Spännande! Som liten var jag mycket närmre min bror än jag var min syster, men som vuxna är jag och syrran närmre varandra. Men vi har aldrig lånat vare sig kläder eller smink av varandra. Kan ju bero på att hon är 15 cm längre och 15 kilo lättare än mig och att hon aldrig sminkar sig....

    SvaraRadera