torsdag 15 mars 2012

Lokaltrafik

Då jag satt och läste igenom alla som deltagit i Yohanna´s real life den här veckan, hamnade jag hos Tjejmorsan, som skriver om lokaltrafiken, och då ploppade det upp 2 roliga anekdoter i min skalle, om just det här med att åka kommunalt.

Den första var då mannen och jag var på den grekiska ön Andros, och skulle åka kommunalt in till staden. Vi hade läst på skylten, vid busshållplatsen, att det skulle gå 4 bussar/timma, och som svensk tänker man ju då: "jaha, då går de alltså var 15:e minut" Vi gick dit och ställde oss, och vi väntade, och väntade... det kom ännu mer folk, som även de väntade...

Till slut kom bussen, och då kom det fyra bussar I RAD !?! Jomen självklart! Busschaufförerna skulle ju ha fikarast inne i stan, och vad då, de kan väl inte fika SJÄLVA heller??? Så de körde allihop samma tid, så de kunde fika ihop - men: det gick 4 bussar/timma! :)

Nästa upplevelse var mer en bekräftan på att det här med Norge-historiernas uppkomst inte är sååå konstiga. Mannen jobbade i Stavanger under ett år och då jag pluggade på Komvux med 50% Hemstudier (ja, det var rätt bra på den tiden!) så hade jag ju möjligheten att åka till Stavanger några turer jag också.

Och då han jobbade så tänkte jag att jag skulle åka in till själva stadskärnan, och då måste jag åka kommunalt (jag hade inte ens körkort på den tiden). Så, mannen införskaffade en busslista till mig, och längst ner på sidan med busstidtabellerna stod det: "De tider som inte står med i listan går det inga bussar" EHHH??? NÄHÄ??? *BIG SMILE*

...och då man är uta och reser så där, det är då man förstår hur BRA vi har det som har vårt SL. Visst kan det vara förseningar ibland, och visst kan busschauffören vara lite vresig ibland, men ändå : i det stora hela så FUNKAR det ju - väldigt bra!!!

kramen

2 kommentarer:

  1. Först av allt :) Tack för länkningen <3

    Sen har jag skrattat gott åt er "bussväntan" :) På Cypern så sitter taxigubbarna stationerade utanför busshållplatsen och så när man går förbi där så säger de att man hellre ska välja dem än att vänta på bussen :) Wondering why?? ;)
    Rätt skön inställning att alla vill fika tillsammans :) Hahaha tänk dig alla SL bussarna som kommer på rad bara för att chaufförerna vill fika tillsammans :)

    Kram och tack för ett gott skratt :)

    SvaraRadera
  2. Haha... Typiskt utomlands, sådär skulle inte våra busschaufförer kunna göra ;)

    Jodå, det gick bra hos tandläkaren, inga hål men en tandficka som de gärna vill kolla upp igen om 6 månader.

    Kram

    SvaraRadera