måndag 12 mars 2012

Veckans real-life

Jaha, ny vecka och då jag nu har tillgång till nätet igen så ska jag hänga på Yohannas real-life-utmaning!
Och denna vecka handlar det om Sverige. Hur är det eg. har vi det så himla bra i vårt land? Vad är det i så fall som gör det så unikt?

Jag har ju en hel del brevvänner världen över, samt har rest lite i mitt liv. En sak som vi Svenskar ju faktiskt är dukiga på är att hålla tider. Ja visst, ibland blir vi 10 min sena, men vad då - i vissa andra länder får man vänta i flera timmar på någon... vilket som svensk är väldigt jobbigt att behöva stå ut med...

Något som vi har som är superbra är ju föräldraförsäkringen! Tänk vilken ynnest det är att vi erbjuds att vara hemma så länge med våra barn!?! Detta är unikt och något som vi ska vara stolta över. Absolut!

Men sedan finns det ju sådant som vi inte är så "bra" på, egentligen... jag brukar säga att vi svenskar är alldeles "för snälla" för att vara med i EU. För helt plötsligt hittar vi en EU-lag om att jordgubbarna måste vara si och så stora osv och : DÅ FÖLJER VI DET!!! I andra, lite mer sydliga länder, tänker de "What a heck" och struntar blankt i vad som står svart på vitt, och fortsätter sälja sina små jordgubbar. Visst, det är väl bra att man följer lagar och regler, men ibland kan jag känna att vi är lite VÄL ordentliga...så pass att det faktiskt drabbar oss själva.

Sverige har också en fantastisk natur, tycker jag. Och då kommer vi ju in på det här med "Allemansrätten" som ju också är något UNIKT som vi har här. Frågan är om vi verkligen FÖRSTÅR hur BRA den eg är??? För oss är det ju så naturligt att vi kan klampa runt i skog och mark, förse oss med det vi "springer över" i form av svamp och bär...blir lätt att man tar en sådan sak "för given".

Själv är jag nog lite "osvensk" till sättet, då jag inte är SÅ återhållsam alla gånger... *haha*

Men jag tycker allt att vi har allt för lätt för att gnälla, istället för att verkligen se och lyfta fram de bra sakerna i det här landet!

kram kram

7 kommentarer:

  1. Det där med att vara i tid tycker jag är viktigt, jag hatar att komma i otid och jag uppskattar andra som kommer i tid. Kram

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt att vi har lite bror-duktig komplex. Vi måste följa alla regler till punkt och pricka, ingen gör någonsin något fel. Kanske därför så många av oss springer in i väggen för att ribban alltid höjs? :)

    Och att vara i tid är ju jätteviktigt.

    SvaraRadera
  3. Kalasbra och kul att du är med igen.
    Återkommer på onsdag med sammanställningen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Spännande läsning. Ja det där med att vara i tid stämmer verkligen, och blir vi lite sena så ringer vi gärna nuförtiden. Kram

    SvaraRadera
  5. Så där ja.
    Då ligger veckans sammanställning av Real Life till beskådande:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/march/sammanstallning-av-real-life-sverige.html

    Tack så mycket för att ni alla ville vara med och nästa vecka kör vi igen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  6. :) Jag kommer ihåg när jag flyttade till Sverige och fick "landa" i allt det här med allemansrätten.. jag visste knappt vart jag skulle ta vägen för på Åland är ju allt PRIVAT med stora bokstäver... :)
    Jag har fortfarande efter 14 år svårt att bara trampa runt :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Föräldraförsäkringen tog jag oxå upp i mitt inlägg, den är ju fantastisk! Men allemansrätten glömde jag, hemmablind....

    SvaraRadera