måndag 1 augusti 2011

Ölandstok?

Ja... jag tror jag börjar bli en Ölandstok... eller en tok som gillar Öland? Hur som helst har det varit en väldig angenäm dag här på ön.

Vissa människor ska INTE bo på Vandrarhem, och vi hade en sådan här... vi märkte det redan igår...hon liksom "ägde" köket?!? Då vi kom tillbaka efter att ha handlat så hade hon och hennes son (typ 10-11 år) ätit middag och all deras disk stod i diskhon, vilket gjorde att ingen annan kom åt den, deras potatismosförpackning, smöret och lite annat låg och barrikaderade den lilla bänken - och NÅDE DEN som närmade sig diskbänken !!! Så fort man ens tänkte tanken så SVOSCH så stod hon där och gnodde med disktrasan ???  Jag skulle fylla på vattenkokaren med vatten och ni skulle se blicken ... ja, "om blickar kunde döda" - då hade jag varit ett minne blott nu...
Klev upp i morse och skulle gå på toaletten, och tänkte att det duger väl att gå i morgonrock...och VEM stod i köket (som jag måste passera) och GLODDE på mig (från topp till tå) om inte HON ??? Man kan ju tänka sig ett litet leende och ett "Hej" eller "God morgon" skulle vara på sin plats - men ICKE !!! Hon bara GLODDE och VAKTADE "SITT" KÖK !

...som tur var så förstod vi ganska snabbt att de skulle åka hem idag, och vi andra kunde dra en lättnadens suck... köket är numera ALLAS och ALLA tar HÄNSYN och är TREVLIGA mot varandra :)

Efter att ha ätit frukost packade vi in oss och kylväskan i bilen och så bar det ut söder över.

Vi stannade till vid en strand där det var FULLT med Kiteáre och vi blev sittandes där en stund. Mannen har ju själv varit skärmflygare och då blev ju det här ännu mer intressant. För er som inte vet vad en kite är så är det en bräda man står på och så har man ett "segel"(skärm) fastsatt i ett bälte och med vindens kraft åker man med brädan på vattnet (eller snön också för den delen)




Vi satt där ett tag och sedan åkte vi vidare... många byar passerades och till slut nådde vi dagens mål: Ölands södra udde med fyren "Långe Jan"...ja, det är väl en sådan där sak som man bara "måste se" om man nu är här..? *haha*



Jodå, maken fick faktiskt med MIG upp i Långe Jan... jag som är sååå höjdrädd !?! Värst var den sista biten, som bestod av en "öppen" järntrappa -HUVVA !!! (som vi säger hemma i Jämtland) Men utsikten var ju ... hm ... fin (fast ska jag vara helt ärlig så blundade jag mest hela tiden *S*)

Sedan tog vi pärlan och åkte vidare

Stannade på en rastplats och åt lunch: rökt skinka & potatissallad i tunnbrödrulle. 
Sedan åkte vi längs ostkusten upp och tillbaka till Köpingsvik.

Efter att ha degat lite här på rummet gick vi ut en sväng och "kollade runt" lite. Hittade en himla mysig inredningsaffär, tror den hette "Antika Damer" och inte var priserna så himla hutlösa heller :)

Letade upp en krog och åt middag, innan vi återigen hamnade här på rummet. Och precis som igårkväll har vi nu en "datorkväll" på sängen...mannen ser på film och jag bloggar/surfar osv...

I morgon blir det strandliv vid havet !!!

Hemma verkar allt fungera bra *haha* eller ?

kramelikramkram

2 kommentarer:

  1. Åhh jag vill med åka till Öland ... aldrig varit där! Ser så mysigt ut!
    Njut av dagen!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt!! Hra varit på Öland ofta som yngre, då åkte man dit över midsommarhelgen och campade och festade, vi var ganska stora gäng som tog oss dit. Ni ser ut att ha haft det alldeles underbart, så kul att höra att ni har det bra och nu ännu bättre när hon har begett sig av ;) Kram

    SvaraRadera