lördag 24 september 2011

Äppelkaka !

Jag har bakat en äppelkaka till morgondagens lunchgäster på brukshundklubben, så nu doftar det ljuvligt här!

Smält 125 gr margarin och låt det svalna.
Vispa det pösigt med 1,5 dl socker.
Tillsätt 2 ägg - ett i taget, och rör emellan, och sedan 2,5 dl mjöl, ½tsk bakpulver och 2 msk mjölk.
Häll upp i en smord "springform"(med löstagbar kant). Skala 2 äpplen och skär dem klyftor. Stick ner dem i smeten och strö över socker och kanel. Grädda i 180 grader i ca 30-40 min
Serveras med fördel med vaniljsås

...och på spisen puttrar svamstuvningen...



3 kommentarer:

  1. Gotteli gott gott med äpplekaka.Bakade åpplepaj i dag. kanske jag skulle försöka mig på en LCHF äpplekaka med mandelmjöl i morgon? Men det är nog onödigt eftersom jag bara äter upp den.
    Killarna är inga kakmonster-bara om det är kladdkaka. Hoppas att ditt finger läker som det skall. Inte mysigt med sådana sår. Jag skall ta mina stygn på tisdag.Det skall bli gott att bli av med bandaget och gipset. Inte såkul med små möss, hoppas att den hittar ut snart-
    Kramis Mamma Mia

    SvaraRadera
  2. Åhhh, det är ju nästan så att det luktar ända hit till Borås :) Så fn den ser ut att vara och smakar säkert himmelskt gott. Kram

    SvaraRadera
  3. Hela kakan gick åt kan jag tro. :) Funderar på om jag skall ta och göra en äppelpaj idag, det var länge sedan. Hoppas att du får en fin Måndag. Kram

    SvaraRadera