tisdag 28 februari 2012

Jaha ja, så kan det gå...

Var till min tandis idag. Tanden höll mig vaken till 4 i morse och då kollade min sovkurva kunde man se att jag inte sovit särskilt djup någon gång under de timmarna jag sov...

Nu lite historik:
Jag är livrädd för tandläkare, vilket gjorde att jag helt sonika slutade att gå dit. Efter att inte varit där på 9 år fick jag således ont i en tand och gick till Folktandvården. Fick träffa en tandläkare och han lagade ett hål... men smärtorna fortsatte... så jag ringde akut och fick prata med han som hade jour den helgen, vilket var Bengt Walter på Tandvårdshuset i Norrtälje. Jag fick en tid och han röntgade, sedan sa han: "Har du inte mer ont än som du säger så ska du vara GLAD - du har en tandrot som är AV !" *GOSH*

Så den skulle vi dra ut... sagt och gjort, jag kom dit och han bedövade och försökte få ut tanden... men det gick inte särskilt bra,för tydligen satt mina tandrötter saxade runt käkbenet... ajajaj... han höll på länge och väl och eftersom de satt så hårt fick jag ett hål rakt in till käkbenet, som skulle läka ut... Han så också att: "Jag kommer aldrig dra ut någon mer tand på dig ... "  Att ha ett öppet sår in till käkbenet var INTE roligt !!! Så fort jag öppnade munnen så ilade det i hela skallen. Jag hade feber och mådde verkligen skit - i flera dagar!

Detta var 2002 och sedan dess har jag gått till Bengt på regelbundna dater... Det liksom klickar med honom. Vi har samma humor och han är lugn och väldigt bra för mig.

När jag sedan kom tillbaka efter 1 år upptäckte han att det fanns en tandrotsbit kvar och han skulle bli tvungen att operera mig. Så jag fick något lugnande och så fixade han det. Denna gång blev jag sjuk igen, med feber och värk, och dagen därpå ringde Rosita (tandsköterskan), "bara för att höra hur det är, du blev ju så dålig sist" *NAW* HUR gulligt var inte det då???

Jaja, jag har varit där och vi har lagat och rotfyllt tänder osv. Sist jag lagade en tand sa han: "Det kan hända att den där tanden inte kommer bli så bra, och måste rotfyllas, men sannolikheten är väldigt liten..."

...och ni kan ju gissa att det var just den tanden som nu bråkade *MORR* Så då jag kom dit i morse sa han att han kunde rensa tandrötterna och lägga igen det provisoriskt (vilket kostar ca 4000 kr) men att det sedan med största sannolikhet skulle behöva rotfyllas igen och sättas på en krona även på den, och det skulle kosta ca 6000 kr... (har ju precis avslutat en rotfyllning med krona som kostat mig 9000kr)

 Men då det är "samma" tand som den jag drog ut för snart 10 år sedan, fast på andra sidan då, så frågade jag om man inte lika gärna kunde dra ut den? Och han sa:" jo, det är klart vi kan göra det, och med tanke på att du inte tycker om att vara här så kanske det är en enkel lösning...""...och sannolikheten att även denna skulle krångla vore väldigt väldigt liten..."

Så vi bestämde för att dra ut den, och det skulle handla om ca 15 minuters pina...

SURE !!! VEM trodde vi att vi lurade ??? Tanden satt bergsfast. Han fick kämpa, ta i , knäcka den imassor av delar, ta i mer, bedöva mer, knäcka igen ... osv osv Jag låg och bara skakade på britsen och försökte komma ihåg att andas så gott det nu gick... men: efter över 1 TIMMA så fick han ut den sista lilla biten. "Det var det mest djävulska jag varit med om i tandutdragningsväg i mitt yrkesliv..."

Och, med min vanliga "tur" så råkade han skada tanden bakom lite, och förhoppningsvis ska den läka ihiop av sig själv, men vi ska kolla om en månad för annars måste han fixa den... (skulle väl tro att det skulle bli det sistnämnda...)

Var helt vimmelkantig då jag gick därifrån, 1200 kr fattigare... och nu ligger jag här, hög på citodon och försöker vila så mycket jag bara kan... Hoppas nu bara att det går över tills vi ska åka till Sunne, på torsdag.

kram från en matt bloggare...

1 kommentar:

  1. Vilken otur du har haft, hua *ryser* jag får nog vara glad över att man inte har haft de problemen. Kram

    SvaraRadera