torsdag 17 november 2011

MMA

Tittar just nu på Kvällsöppet, där man diskuterar sporten MMA. Svärsonen tränar ju denna sport och själv brinner jag ju för min boxning, och jag blir heligt förbannad över hela debatten. Självklart är det inte bra att få smällar i huvudet, det förstår vem som helst, men det är ju inte det sporten går ut på. Det man tränar är ju att INTE bli slagen, att kunna parera och hålla sig ifrån att få slag. Bara för att man förbjuder en sport så upphör den ju inte, då måste det väl vara bättre att göra den "rumsren" och kunna ha kontroll över den?

Hur många gånger har man inte sett bilder ifrån Störtloppsåk, där skidåkaren kört käpprätt åt *#*% och flera har faktiskt dött också. Eller som idag: en hockeyspelare får en ful tackling och åker med skallen in i sargen, och ligger utslagen ... Ska vi förbjuda dessa sporter då? Gör vi det? Var är den debatten?

Nej, jag håller med utövarna och tycker istället att man ska tvätta bort "ful-stämpeln" ifrån sporten.

4 kommentarer:

  1. En sport som jag inte känner till, nog är sporter inte riskfria precis. Min enda sport just nu är att ta mig till sängen ;) Kram

    SvaraRadera
  2. Det är ju upp till var och en vad man vill sporta med. Vill man boxas så gör man det, vill man åka skidor osv... Finns som du säger risker med alla sporter och visst kan de vara bra att känna till dem, men varför tystas andra olyckor ner då. Bara alla ridolyckor varje år, det är ju enormt många.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt ingen insikt alls i dessa sporter. Inte mer än det jag mött från folk jag känner som hållt på med detta. Fel personer skall tilläggas som inte lämnar sporten där den hör hemma :(
    Men av princip håller jag med dig. Man behöver inte svartmåla sånt här utan göra det mer rumsrent!

    Om vi nu skall prata skador inom idrott. Ja då kan vi förbjuda handboll. Det är faktiskt trots att ingen tänker på det den mest skadedrabbade sporten som finns!

    SvaraRadera
  4. Men asså jag kan inte se sånt jag mår verkligen illa av det!

    SvaraRadera