tisdag 29 november 2011

Veckans in real life

Jaha, åter igen dags för Yohannas real-life... och den här veckan handlar det om våra roller/Sysslor i hemmet.

Mina sysslor kan sammanfattas så här:

Jag är ju den utdöende "Hemmafrun"... jag bakar, lagar mat, ser på såpor, städar, plockar i och ur diskmaskinen, tvättar, sköter logistiken kring barnen, inreder hemmet osv osv

Vad gör då mannen?
Han försörjer familjen genom att arbeta och han ligger ju borta mån-fredag, så han försakar väldigt mycket för vår skull. Han fixar även de stora renoveringarna, bilen, klipper gräset och hugger ved.

Och vet ni vad: Jag klagar inte !!!
Jag är sååå tacksam för att vi haft det så här i alla år och att jag fått tid till att vara med mina barn under deras uppväxt.

Var en försäljare som ringde upp min man en gång angående en marknadsundersökning ang varumärken, varpå mannen säger: "Men då ska du nog prata med min fru, för hon är hemmafru och sköter alla inköp"
Försäljaren svarar då: "Det finns inga hemmafruar nuför tiden så det tror jag inte på"
VA ´??? Mannen försäkrade honom i af att han faktiskt HADE en fru och att hon var hemma på dagarna, och skötte allt som har med hemmet att göra...

Jag TRIVS ju med det här livet, men nu försöker jag ju hitta mig en halvtidstjänst, för barnen är stora och "behöver" mig inte på samma sätt som tidigare.

kram kram

5 kommentarer:

  1. Herre gud vilken försäljare, sa han så? Det finns inga....ha ha.
    Bra skrivet och kul att du är med.
    Jag återkommer med sammanställningen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Toppen att man kan ha det så samt att man klarar det ekonomiskt, tror med att det är viktigt att kunna finnas där till hans för sina barn. Jag önskar att jag hade haft den möjligheten eller åtminstonde arbeta mindre. Kram

    SvaraRadera
  3. Själv har jag varit hemmafru sedan slutet av maj 2008 (två föräldraledigheter på varandra och nu som arbetslös sedan början på september) och det har väl varit kul/soft/roligt i omgångar men nu lääängtar jag ut i arbetslivet.

    Jag är nog en sådan som inte skulle trivas med det liv du levt men var och än känner ju sig själv bäst och trivs man med det samtidigt som man har ekonomisk möjlighet så är det ju underbart att ha möjligheten :-)

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du trivs som hemmafru och att det fungerar för er. Många som klagar på hemmafru-grejen jobbar ju heltid och sköter nästan allt i hemmet ändå. Måste vara bättre att vara hemmafru på riktigt då :)

    SvaraRadera
  5. Vissa dar då jag är trött och less på jobbet så önskar jag att man hade samma möjlighet, att få vara hemma och vara hemma-fru...
    Men nu är jag ju inte fru till någon =) och min ekonomi skulle inte fixa det. Behöver min heltidstjänst för att det ska snurra runt för mig.
    Men visst...lite avundsjuk är jag faktiskt över att du får mysa där hemma och då pyssla med sådant som en heltidsarbetande stressar upp sig över för att man aldrig hinner....
    Kram från Anna i Skeå

    SvaraRadera