onsdag 14 december 2011

Jag blir TOKIG !!!

I v 43 var jag på utvecklingsamtal med dottern A. Där bestämdes att hon skulle sluta på Spanskan (är spanska läraren som är hennes mentor, och jag måste säga att hennes svenskakunskaper är undermåliga vilket gör att det blir lite missförstånd etc) I övrigt hade lärarna lämnat omdömen och det var väl eg inte något som var alarmerande. Hon skulle inte få några topp-betyg, men hade chansen att uppnå målen i alla fall.

Sedan kom lovet och sedan hade de prao en vecka. Efter lovet skrev mentor och frågade om vi ville ha ett utv.samtal till, men jag skrev tillbaka då att det inte var nödvändigt då vi ju precis haft ett.

För ca 2v sedan fick jag ett brev ifrån hemkunskapsläraren med en "betygsvarning" och jag har verkligen försökt få A att läsa och ta in det hon läser (om näringslära, som väl kanske inte är det mest spännande ämnet då man är 14 år).

I går bröt A ihop helt här hemma och sa att hon riskerade att INTE FÅ ETT ENDA BETYG - utom i Idrott och Slöjd, och jag sa att det är inte möjligt för vi har bara fått EN ENDA betygsvarning!?!

I dag kom det så ett mail ifrån mentor där hon undrade om vi ville ha ett möte med en annan lärare, och att hon inte skulle ta illa upp över det (???) Men visst, jag nappade på detta och tog kontakt med läraren A . Fick då tillbaka ett mail där han skriver att han ju inte har min dotter i något ämne och att det kanske skulle vara bra med ett möte där ALLA berörda lärare är med. Och nu har vi prel.bokat på fredag, och så får vi hoppas att så många som möjligt är med...

MEN: HUR kan de ENDAST EN VECKA INNAN TERMINENS SLUT, upptäcka att "Oj, jag har inte underlag för att kunna sätta betyg på denna elev" ??? VARFÖR har jag inte fått någon indikation på läget??? BORDE de inte, redan efter några läxförhör/prov upptäcka att den här eleven gör inte sina läxor och bara slänga iväg t ex ett mail (är ju så enkelt idag!!!) och höra "hur är det, det verkar inte som att hon gör sina läxor, kan ni hjälpa henne?"

Nu får vi hoppas att det här mötet blir av och att vi kan styra upp den här situationen över lovet...

*MORR*

4 kommentarer:

  1. Men hallå, det borde de haft lite bättre koll på än innan jul, för dåligt!!!

    hoppas mötet går bra!
    kram

    SvaraRadera
  2. Så får det absolut inte gå till, verkligen inte. Lärare skall ha stenkoll på sånt, speciellt när det är betyg inblandat..... :(

    Det är inte okej, ta kontakt med skolverket, de kan inte tillåta sånt heller!! 1 vecka innan, under all kritik, det borde de vetat vid förra samtalet, för så mycket kan hon inte försämrat sig på 10veckor...... då om något borde man som lärare slå larm!

    kram

    SvaraRadera
  3. Ojojoj vad jag missar!!!!! Har tagit igen en massa!!! Men det där är inte klokt, varför inte tagit kontakt???? Under all kritik!!!

    SvaraRadera
  4. Men åhhhh... Det där är vansinne, de kan ju inte göra så utan att låta din dotter få en chans innan ett betyg skall sättas. Kram

    SvaraRadera