torsdag 16 december 2010

Godiskväll



Jaha, nu har jag fixat lite mer praliner...blev hallon o cognacstryffelpralier...

Recept:

150 g mörk choklad min 60% kakao
100 g ljus choklad
20 g smör
0,5 dl vispgrädde
50 g hallon
2 tsk cognac

lite vit choklad till garnering (om man vill)

Smält den mörka chokladen i micron, 750w i 2 min
Pensla formen (helst "19 toppar siliconform" ifrån Tupperware - så klart!) med choklad, in i kyl/frys 5 min och pensla sedan ytterligare ett lager innan de ställs kallt igen

Den ljusa chokladen blandas med smör och grädde och smälts i micron i 750w i 1 min, ta ut och rör om, kör sedan i 1 min till. Blanda till en likartad smet och ställ kallt 5-10 min.

Mosa de tinade bären och mixa dem med cognacen. Blanda sedan ned detta i chokladsmeten som nu stelnat till en tryffel.

Fördela smeten i formarna. Lämna lite plats för chokladlocket, som du sedan penslar på med mörk choklad. Ställ kallt.

Tryck ut de kalla pralinerna ur formarna. Smält lite vit choklad och ringla den över pralinerna. (Jag gör detta för att jag ska hålla i sär de olika sorterna som jag gör i samma formar så detta moment går att hoppa över)

Jag har även köpte siliconformar på IKEA i form av hjärtan (för att få lite annan form på dem) Dessa har jag penslat med choklad och fyllt med nougat, och sedan penslat ett lock på.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. men oj vad redig du är, står i och sliter.. ser gottigt ut. :)

    SvaraRadera