torsdag 16 december 2010

Jag skulle behöva lite KBT...

Efter att ha sett både Dr Phil och Oprah och massor av andra "hjälp-dig-själv"-program i flera år så hade jag lärt mig att man ska avsluta dagen med att skriva ner 3 saker som man gjort bra under dagen, för att stärka sin självkänsla, innan man la sig för att sova. Ja, det fungerade ju bra...i några kvällar...sedan kunde jag inte komma på 3 saker, utan bara 2, och ibland bara 1...

Då jag gick hos en terapeut under våren 2009 sa hon genast åt mig att SLUTA med detta. "Ser du inte vad du gör med dig själv? Du talar bara om hur DÅLIG du är- som inte ens kan komma på 3 bra saker som du gjort under dagen! Du trycker ner dig själv, istället för att stärka dig genom detta"
Och så här efteråt ser jag ju hur rätt hon hade. Jag är väldigt duktig på att tala om hur dålig jag är för mig själv och att jag inte duger något till...

Samme terapeut sa flera gånger: "Men Jenny, varför gick du ner i vikt? För vems skull gjorde du det?"
Ja, naturligtvis förstod ju även hon själva hälso-aspekten i att gå ner i vikt, men hon menade på att min psykiska hälsa fick sig en rejäl smäll av det. Hon sa att för varje kilo jag gick ner så rev jag den "skyddsmur" runt omkring mig, som jag byggt upp under många år, och då jag inte hade den blev jag sårbar, och mådde allt sämre och sämre...

Vännen M var på en föreläsning igår, och efteråt ringde hon mig:
"-Den här föreläsningen skulle DU ha gått på, den handlade om att kunna släppa alla höga krav på sig själv och börja tycka om sig själv..."

Hm...vad menade hon med det??? *moahaaaa*

Ja, lite KBT skulle inte sitta helt fel, tror jag... och kanske en dag... vi får se! Däremot vill jag inte gå till samma terapeut som den jag hade tidigare. Visst, hon var lugn och trygg, men det känns som ett "nederlag" att komma tillbaka till samma person, och vi kom liksom inte längre,vilket jag inte tror att vi skulle göra den här gången heller. Därför kollar jag nu vilka privata alternativ som finns...

Lite tankar så här på kvällskvisten ifrån mig...

kramen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar