tisdag 21 december 2010

Gravlaxsås

WOW - vilken GOD gravlaxsås jag gjorde! Har aldrig provat detta recept tidigare, men det här var absolut inte sista gången jag gör den.

Recept:

1,5 dl turkisk yoghurt (finns som portionsförpackning vid yoghurten)
1/4 dl rödvinsvinäger
100 gr svensk senap
1 äggula
1/2 dl socker
0,6 dl matolja
1 msk klippt dill
salt och peppar

Blanda äggula, vinäger, senap och socker. Tillsätt under omrörning omväxlande olja och yoghurt. Blanda i dill och salta och peppra.

Denna ska jag ge bort i min "julkorg" i år! (brukar ge en till dotterns pojkväns familj, och en till vännen M´s familj, med lite blandade saker jag bakat, praliner, senap mm)

2 kommentarer:

  1. Det där låter underbart gott :) jag älskar lax så då måste jag älska den såsen med ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det var så god så!!! Kommer bli en favorit här! :)

    SvaraRadera