tisdag 10 januari 2012

Jag blir så glad !

Yohanna har bestämt sig för att fortsätta med real life utmaningen och denna veckan är temat "Julgransplundring".

Jag brukar plocka upp julen vid 1:a advent, men i år blev det inte så. Sedan brukar jag plocka bort julen runt 20:a Knut... men den här julen blev det inte så ... visst, lite adventssaker kom upp till 1:a advent, men granen kom inte upp förrän några dagar innan Julafton. Sedan blev det så att den åkte undan någon dag efter nyår. Kanske beror det på att det i år inte "Känts" som jul den här julen, i brist på snö och brist på julkänsla...

Vi har aldrig godis i vår gran. Jag har heller aldrig "tillåtit" några smällkarameller eller dylikt i granen. Då barnen var mindre fick de ha en egen gran, som de fick pynta med sitt egna julpynt. Mitt estetiska sinne klarar liksom inte av en massa sånt i "min" gran. ;)

Och därför brukar vi heller inte ha någon särskild julgransplundring. Däremot har idrottsföreningen här i vår by en julgransplundring dit alla är välkomna och de dansar ut julen, Tomten kommer med godispåsar, och innan han går grabbar han tag i granen och försöker få den med sig och det blir en riktig dragkamp... men han har hittils vunnit alla gånger som jag varit med i af...

Då jag var riktigt liten hade vi "riktig" julgransplundring, hos mormor. Då drog man i smällkaramellerna och ut ramlade hemkokt kola, käkade upp nötter och polkagrisar som låg i sådana där röd/vita flätade "korgar" i form av hjärtan, och så dansade vi ut julen, jag, min storebror, alla kusinerna och mormor. Tyvärr dog mormor då jag var 7 år...och då fick man följa med mamma till hennes jobb på "Julgransplundring" i Scaniarinken (hon jobbade på Scania) där "Rockfolket" uppträdde och vi fick påsar med... EN CLEMENTIN !

Undrar vad dagens barn skulle säga om man la ner en clementin i "gottepåsen"..? *haha* Jag misstänker att de inte skulle uppskatta den så som de uppskattar godiset de nu får i sina "påsar"...

5 kommentarer:

  1. Kalasbra!
    Och tänk vad mycket minnen som kommer fram.
    Återkommer ´på torsdag med sammanställningen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig varit med om en julgransplundring!!

    SvaraRadera
  3. Jag har ALDRIG upplevt en riktig julgransplundring. Tror vi inför en sån här från och med nästa jul bara för att. Men clementiner i påsen så klart. Inget godis ha ha

    Julen är borta här med redan innan Knut kommer på besök i år vilket känns skönt!

    Ha nu en underbar dag Kram

    SvaraRadera
  4. Julen kommer 1:e advent hemma hos oss, och straxt efter nyår försvinner den ganska snabbt :) Kram

    SvaraRadera
  5. God Afton!
    Då ligger sammanställningen ute.

    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-julgransplundr.html

    Trevlig läsning och tack för att du berättade denna vecka.
    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera