onsdag 25 januari 2012

Real life- dax igen!

Den här veckan handlar Yohannas real-life om våra hemma projekt, och inredningsintresse.
Ja... ni som känner mig vet ju att jag ÄÄÄLSKAAAR inredning, och faktiskt tycker jag att jag har "ett öga" för det också! Jag slukar heminredningstidningar och alla möjliga tv-program.

En stor höjdpunkt (som jag tyvärr missade förra helgen pgr av att min mäss-kompis inte kunde komma) är FORMEX-mässan, som är en branchmässa (dvs endast företagare kommer in).

Det absolut största projektet vi gjort under de 9 år vi bott här i huset är då vi öppnade upp på övervåningen och jag fick mitt DRÖMKÖK ! Med inte mindre än 4,75 m bänkyta !!!
Det var många som ifrågasatte då jag sa att jag skulle ha en turkos mosaik i köket, men som sedan har sagt att det blev väldigt bra och fräscht. Och det är just turkost som är min accentfärg. En färg man blir GLAD av!

Tyvärr har jag inga bilder på den gamla övervåningen i den här datorn men så här ser det nya ut:



Jag har alltid sagt: "Den dagen då jag känner mig färdig med inredningen, inte har några nya projekt på gång - då är det dags att flytta!"

Man MÅSTE ha projekt, eller i alla fall JAG behöver ha projekt -stora och små.

Vi har ju en tvättstuga som det varit fukt i som vi just nu river ur, men det går lite sakta ... har ju varit lite annat, med jul och sånt och det är inte heller någon jättebrådska.

Just nu håller jag ju på med lite lampprojekt här hemma:


Och nu har jag ett alldeles färskt projekt på gång, som just nu ser ut så här:


Och det är också ett lamp projekt, nämligen lampan i trappan. Den köpte vi då vi gjorde om (för 4 1/2 år sedan) och redan i somras började den gå sönder. Plasten frasar sönder bara man nuddar den, och det är ju LITE märkligt när det nu ÄR en lampa, att de inte håller bättre..? (jag menar: hur sliter man ut en lampa???)  Och som ni förstår har jag inget "efter-kort" att leverera, så det får komma senare, men dock ett "före-kort":


Hos oss är det så att jag bestämmer vad vi ska göra - och mannen ser till att det blir gjort! :) Han överlåter precis all inredning till mig, och det är jag nöjd med. Och det är JAG som målar och tapetserar i den här familjen (nja...ibland får han vara med och tapetsera då jag ju inte når upp riktigt, men det är "min grej" liksom)

Då vi presenterade vårt köks-projekt för svärmor sa hon: "Jag som trodde att ni skulle anlita något program, typ Simon & Tomas..?" och jag sa direkt: "Jag skulle ALDRIG tillåta någon annan att inreda mitt hem. Jag har alldeles för stort intresse av inredning och vet vad jag vill ha!"
...så mycket "känner" hon mig..?

Då vi flyttade in här, för alltså mer än 9 år sedan, hade jag Indiska-dille och hela huset inreddes murrigt och mysigt...ja, precis så där som det ser ut just i butiken Indiska :) Mörka träfigurer/masker, elefanter, "guld", vinrött, lila... men nu har det mer och mer blivit lite shabby chic-vitt, minimalistiskt (så gott det nu går med den här familjen)...jag gillar det ljusa...med turkosa inslag :)
Ja, det var lite om mig och mitt heminredningsintresse/våra pågående projekt...

kram

5 kommentarer:

  1. Kalasbra!
    Jag återkommer med sammanställningen ikväll.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Sama är....jag kläcker idéerna och mannen ser till att det stora blir gjort. Sen är det jag som "betsämmmer" färger och inredning! Man ska göra det man är bäst på!=)
    Snyggt du har hemma hos dej!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. God Afton!
    Nu är veckans sammanställning av Real Life färdig:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-heminredning.html

    Tack så jättemycket för att du var med och berättade.
    Nästa vecka kör vi igen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Fina lampskärmar!!!!
    Gillar Er tapet i bakgrunden där!

    SvaraRadera
  5. Hahaha, jag har oxå fått frågan om vi inte ska anmäla oss till nått gör-om-program, men jag är som dig, jag skulle aldrig kunna överlåta åt någon annan att bestämma hur det ska se ut hemma hos oss... Ert hem ser mycket vackert ut!

    SvaraRadera