tisdag 17 januari 2012

Mat

Veckans real-life-utmaning hos Yohanna handlar om mat. Hur har vi det med maten hos oss, vem gör den, vem äter den, vem handlar den?

Ja, det är väl ingen som missat att jag tycker det är vansinnigt roligt att baka och laga mat? Och eftersom mannen jobbar borta så är det JAG som handlar och lagar maten. Faktiskt är det så att jag ogärna låter de andra i familjen få "använda" mitt kök...

Efter maten är det så att var och en tar undan efter sig och plockar i diskmaskinen, och oftast jag som plockar bort resten (maken hjälper till på helgerna)

Jag har ju även startat upp min mat och bak blogg: www.jempasmatochbak.blogg.se där andra kan ta del av och prova mina bästa recept. Alla recept är inte mina, men jag har provat allt och även betygsatt sådant som vi provar för första gången.

På fredagarna serveras det tacos i familjen Höök.Så har det varit VARJE fredag i ca 15 års tid nu, och ni kan ju gissa vilken dag i veckan som barnen haft kompisar som vill sova över *haha*

Jag lagar gärna husmanskost...ugnstekt kotlettrad, pannbiff med brunsås, potatis och lingon mfl.
Köttfärs är vanligt förekommande, då man ju kan äta det 3 ggr/vecka och ändå äta helt olika rätter, som t ex spaghetti m köttfärssås, pannbiff, och tacos - 3 helt olika rätter, men ändå... köttfärs. :)´

Jag tycker också att det är roligt att hitta på egna rätter av det man nu råkar ha hemma i kylskåpet, och tycker faktiskt  att jag är rätt duktig på att "slänga ihop något". Det var bland annat därför som jag sökte till förra årets "Sveriges Mästerkock" (som jag tyvärr inte blev uttagen till).

4 kommentarer:

  1. Kul!
    Jag återkommer med sammanställningen i morgon.
    God natt!
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. God Afton!
    Nu ligger sammanställningen för real life ute:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/january/sammanstallning-av-real-life-matlagning.html

    Tack så mycket för att du var med och nästa vecka kör vi igen.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa! Ja husmanskost håller i längden, även om variation inte heller är fel!Men när jag lagar traditionell husmanskost till barnen på förskolan så äter dom mer än annars. Och dom älskar mat! jag har ju förmånen att få laga maten från grunden och vi kör inga halvfabrikat! Detta verkar vara en lyx idag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vad kul med en matblogg. Får kika in där med :-)

    SvaraRadera