torsdag 24 februari 2011

Är jag den enda vettiga föräldern häromkring, eller är det mig det är "fel" på???

Ja, jag måste säga att jag börjar tvivla på mig själv...

Som jag berättade igår så låter alltså mamman till dottern A´s kompis P röka 2 cigaretter/dag. Något som jag tycker är helt HORRIBELT FEL !!!

I dag kommer nästa "smäll"...är ju sista dagen att göra gymnasievalet idag...Dottern F har en kompis, ja, hennes bästa kompis R, som då hon slutade 8:an hade 4 st IG i sina betyg...höstterminen 2010 slutade med att hon hade 5 st IG - alltså ETT MER ??? Hon har inte godkänt i svenska, så hon har ingen vidare utsikt så det gäller att söka till gymnasiet... men: Nu ikväll kom F och R hem hit för de har varit i Upplands Väsby på eftermiddagen, och så säger F: "Nu ska jag hjälpa R med gymnasievalet"
VA??? "Ja, hennes mamma ringde och undrade om inte jag kunde hjälpa henne..."

Vad i h***te??? Ska MIN 15-årig dotter göra DERAS "jobb"??? Om hon inte fixar det, så kommer alltså inte R´s ansökan in, och hela hennes gymnasietid är förlorad??? Och det ansvaret ska MIN dotter ha, eller???

Jag blir GALEN !!! De har inte varit runt på något "Öppet hus", utan R har hängt med F på några. De har INTE låtit R gå på "sommarskola" för att plugga upp sina betyg, och de har inte gjort någon "åtgärdsplan" för att hon ska kunna plugga upp sina betyg inför gymnasievalet??? Det här är ju VIKTIGT !?! Fattar de inte det ???

F VET att R inte kommer kunna komma in på samma utbildningar som F, då R inte har grundbehörigheten, men nu har de ÄNDÅ sökt till dem + till några andra utbildningar, som hon KANSKE kan få upp behörigheten till... Så nu har de i alla fall fått iväg en ansökan. Om jag var R´s förälder skulle jag kräva att hon gick om 9:an, för att kunna plugga upp behörigheten, och sedan söka gymnasium, men så verkar de inte tänka alls ???

och ibland bara undrar jag: Är det MIG det är "fel" på ??? Jag tror ju inte det, men man kan ju inte låta bli att undra..?

kramen

8 kommentarer:

  1. Nä det är verkligen inte dig det är fel på och det är inte din dotters uppgift att lösa detta tils sin vän. Inte din i heller för den delen, hon har föräldrar som borde engagera sig mer.

    Tack vännen och detsamma till dig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja dessa drömmar :/
    Det jobbiga med min är att jag har haft den sen jag va liten och har den fortfarande. Knasigt värre.

    Ja någon tankeförmåga verkar dom inte ha, synd att tösen ska bli lidande bara.
    Ser du min bloglovingbild föresten???
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men det är ju kanon :)
    Då har jag fått rätt på den till slut :)

    SvaraRadera
  4. Dessa föräldrar, jag säger då detta. det är ju deras uppgift att hjälpa sin dotter om hon skulle behöva det. Kram

    SvaraRadera
  5. Suck,,, det ansvaret ska in din dotter ha, hon har nog med sitt eget!

    SvaraRadera
  6. Du kan få lite färs av mig om du vill! Till er Tacos såklart! Jag är givmild!

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen INTE något fel på dig ska jag säga! de är fel på dom andra.. vilken stil!

    tack vad du är snäll :) ja nu ska jag kämpa!
    ha en fin fredag! kram!

    SvaraRadera
  8. Nej det är inte dig det är fel på, att vara behörig till gymnasieval är ett ytterst viktigt steg i våra barns liv.
    Nu vet jag ingenting om din dotters kompis föräldrar men vissa orkar inte "bry" sig eftersom de har så mycket annat akut att ta hand om i sina liv. Dock är ju alltid barnen de viktigaste, men ibland orkar man inte med livet och då är det nog svårt att orka med annat också. Oj nu lät jag verkligen präktig, men det är jag inte, jag har bara folk runt nära mig som just nu har så mycket annat akut runt sig att jag kan förstå att valet av gymnasium inte hamnar på prio ett, tyvärr....

    SvaraRadera