onsdag 23 februari 2011

Ungjäkel!

I går frågade dottern A om hon kunde få följa med Josefine hem efter skolan. Josefine bodde här i byn tidigare, men har nu flyttat in till stan och går på samma skola som A. Josefine är lugn och röker inte, så jag sa att ok, gör det...

Då posten kom visade det sig att det ytterligare en gång blivit fel med min leverans och att jag nu måste åka in till stan för att hämta ut den. Men då jag kom till vårt utlämningsställe sa de att det måste blivit fel och att paketet kommit till en icabutik nere på stan istället. Så jag sätter mig i bilen och kör dit...och...på vägen dit, vem ser jag går med sina kompisar P och T med en CIGARETT i handen då??? Jo, dottern A - så klart!
Jag bara stannade till, vevade ner rutan, spände ögonen i henne och sa: "Släck den där och så åker du med mig hem". Hon sa sedan att Josefine slutade 50 min efter henne och då sa jag att: "Ja, men då får du väl vänta på henne på skolan???"

Till saken hör att det faktiskt är den här kompisen P som är "problemet". Det är P som röker och som känner de här 18-åringarna som "köper ut" cigg åt dem. Utan henne skulle A inte komma över några. Visst, det är klart att det är upp till A om hon röker eller ej, men hade hon inte blivit kompis med P så hade hon aldrig fått tillfälle att röka. P´s mamma har t om sagt att det är OK ATT P RÖKER 2 CIGG/DAG ??? Ungen är 13 år ??? HUR Kan man som mamma tillåta det ??? VAD är dte för förälder ???

Nu har jag pratat med A - igen - och jag sa att hon nu kan GLÖMMA att stanna kvar, även hos Josefine, och att hon nu har totalt utegångsförbud tillsvidare. Jag kommer och hämtar henne i skolan, precis som vi gjort tidigare i veckan. Och hon får inte vara med P mer än på rasterna på skolan(de går inte i samma klass så de har inte många raster samtidigt + att de inte röker på skolans område, då de vet att lärarna har noll tolerans)

F-n vad ARG jag blir !!! Det är liksom ingenting som "tar"...jag har hotat, belönat, försökt diskutera, dragit in månadspengar mm mm och det är precis som att det bara rinner av henne??? Men nu ska vi se om det blir någon ändring, då hon inte får umgås med P mer...och: Jag kommer ringa upp P´s mamma och säga att vi tagit det här beslutet, ska bara komma på HUR jag ska säga det utan att det låter som att jag "skyller" på P...

*GAAAAHHHHHHHH* JAG BLIR GAAAAAALEEEEEN !!!

5 kommentarer:

  1. Men åhh, jag förstår din ilska. Bra att du upptäckte henne med egna ögon, det ser man att man kan inte hålla sanningen gömd, den kommer alltid fram förr eller senare. Hoppas att hon skärper till sig. Kram

    SvaraRadera
  2. ååh fasiken vad jobbigt, jag skulle bli galen om det var mitt barn! jag har själv aldrig rökt, och att börja vid 13 är stupid! bra att du tar i och säger ifrån sådär!

    kram!

    SvaraRadera
  3. Åhh vad irriterande :( 13 år, skamligt!!!
    Visst jag feströkar, vilket blir sällan men aldrig framför mina barn. Dom ska inte dras med min dumstridighet!!!

    Det är en svår sits du är i :( och tyvärr så finns det inga lätta vägar att ta när det gäller sånt.

    Det där med att ta det lungt är svårt, speciellt när man har en massa energi hit och dit som man måste bli av med.
    Tack för att du besöker mig mitt i natten :)

    SvaraRadera
  4. Du får börja med att ta bort de "ting" i hennes rum ( liv som betyder mycket för henne om du ser en fortsättning. Att leva utan dessa "ting" under en ting kan bli ganska jobbigt. Kram

    SvaraRadera
  5. Men inte det också.... usch!! ERökning är inte skoj alls. Ta reda på vem som förser henne med cigaretter och ta tag i den idioten! SKAM! Och straff ska hon ha, ta hennes pengar så har hon inte råd att handla..

    sv; Du har gott hjärta du som vill hjälpa!

    föresten, så undertill denna rutan är det reklam för nicorette etc... passande ;)

    SvaraRadera