tisdag 5 april 2011

13-åring säljes - BILLIGT !!!

Ja, det kan ju aldrig bara få vara helt lugnt... *SUCK*

Då jag var på väg hem ifrån läkaren fick jag ett sms av dottern A där hon skrev att Maggie, som är svenskalärare, var sjuk och att hon skulle ta 14.15-bussen hem, så jag behövde inte hämta henne. Ok, tänkte jag och tyckte det var ganska skönt att slippa åka in ytterligare en gång idag...

Frid och fröjd - tills telefonen ringer... Det var en mamma till Felicia, som går i A´s klass. Hon undrade om jag visste om A varit i skolan idag?
"Ja, det trooor jag..?"

Då visar det sig att hennes dotter betett sig väldigt underligt och då hon började luska så säger Felicia att hon och A har SKOLKAT idag ??? Jag lovade att prata med A och återkomma.

Så jag går in till A och säger: "Så du var INTE i skolan idag???" varpå hennes MIN avslöjar att hon ju inte var det. Sedan säger hon att hon varit på Biblioteket med en tjej i 8:an..."Jamen, Felicia var väl med också har jag hört..?" och jooo, det var hon ju... "Vad gjorde ni där då hela dagen???" Då fick jag bara svaret att de "tråkat"...hm...

Ringde upp Felicia´s mamma och berättade vad jag fått fram. Hon skulle även ringa klassläraren och be honom ta ett snack med tjejerna (ju fler vuxna som pratar med dem desto bättre)

Sedan gick jag till A och sa att jag ville ha hennes mobil "Ja, jag vet att jag kommit över gränsen" säger hon då??? Det är så här att vi har tre som operatör och de har en tjänst som heter "kostnadskontroll" där man får ett sms då man uppnått en viss summa - utöver ringpotten (man kan även se till att telefonen stängs av resten av månaden, men jag tycker det räcker med ett sms som liksom "varnar")
Hm, tänkte jag...och gick in på tre.se och tittade på "mina sidor". Där ser jag att hon har 72 kr KVAR att ringa för (av 99) men ÄNDÅ kommit upp i 167 kr på BETALTJÄNSTER !?! Och så klickar jag mig vidare och då får jag upp vad denna summa är, och det är betalningar av GODIS/DRICKA osv - SOM FINNS I AUTOMATER PÅ T-CENTRALEN !?! och de inköpen är gjorda IDAG !!!

Helt galen tar jag upp detta med A och det visar sig, mycket riktigt, att de varit i STOCKHOLM idag ???

"Ja, jag får ju ingen månadspeng, så jag har ju inga pengar så HUR ska jag kunna betala om inte med mobilen ???" (ehhh... en 13-årings hjärna är inte stor va´???)

Jag ringde tillbaka till Felicias mamma och då hade hon också precis fått veta att de varit i Stockholm. Ja, hon var lika frustrerad som jag. Det roliga var att hon sa: "Ja, först tänkte jag om jag verkligen skulle ringa, men så tänkte jag att du verkade så vettig och HANDLINGSKRAFTIG på föräldramötet sist..." :)

Vi kom överens om att höras vidare om vi fick fram något mer.

Då jag la på ringde jag mannen och då for A runt här och packade 2 stora väskor. Hon vägrade prata med sin far i telefonen och skrek och härjade. Jag la på luren och gick in i hennes rum, stängde dörren och blockerade den. Där stod vi. Hon skrek och svor åt mig att flytta på mig och släppa ut henne för nu skulle hon minsann flytta. Hon bodde INTE här och tänkte inte stanna här osv osv osv
Jag sa inte så mycket utan stod mest bara där och blockerade, och OM jag sa något så gjorde jag det med så lugn och sansad röst jag nu kunde...vi stod där i säkert 45 min innan hon till slut släppte ner väskorna i golvet och jag sa: "Ska vi lägga ner det här nu och jag kan gå och fixa middag?" och hon sa att ok då...

Just nu har jag tagit hennes mobil. Hon ska få tillbaka den imorgon bitti, för tyvärr är det ju så att jag VILL att hon har den, så jag kan få tag i henne, men det behöver hon inte få veta förrän i morgon bitti. Jag är så arg att hälften vore nog!!! Jäkla ungar !!! (Felicias mamma kände precis likadant)och vad man än säger så är det som att det bara "rinner av" henne..? *GRRRRRRR*

Nu har tjejorna ätit här och A har stängt in sig på rummet. Där kan hon stanna tills det är dags att tvätta sig och borsta tänderna...och sedan gå och lägga sig.

Ja ni... VAD GÖR MAN ???

4 kommentarer:

  1. Uj.... Ja du vad gör man? Jag har haft sån tur med min dotter... Men att ha rutin med skolan att dom kontaktar er om hon inte kommit dit. Usch,,, jag vet inte ärligt talat! Ta samtals hjälp? Ni verkar ha det kämpigt!

    Puss

    SvaraRadera
  2. Skrev ett långt inlägg men det försvann."sur" Skickar styrkekramar till er*******
    Kram Mamma Mia

    SvaraRadera
  3. Ajdå.. Känner igen en hel del av detta, grejen var bara att jag ville inte sälja henne billigt, jag hade kunnat betala för att någon skulle ta henne kändes det som då. Br aatt du sätter gränser innan det går för långt. Kram

    SvaraRadera