måndag 30 maj 2011

Pluggat!

Ja, ni läste rätt - jag har pluggat idag! Vad? Jo jag har tagit fram fakta om de tre länderna Japan, Uganda och Italien och vilka förutsättningar människorna har att leva och utvecklas där i dag, och hur det såg ut för 100 år sedan... ehhh... låter inte som jag va´???
Nej, till saken hör att dottern F hade fått en fördjupningsuppgift i SO, för att höja sitt VG till MVG, och det handlade just om att jämföra 3 olika länder. Den skulle ha varit inlämnad i fredags, men då blev hon ju sjuk, och då fick hon på sig till idag kl 12.00. Hon har ju även 2 antagningsprover i morgon på 2 olika gymnasium med låtar som hon måste lära sig både sjunga och kompa på piano/gitarr.
Så, vad gör en "riktig" mamma då då??? Jo, jag satt med min dator i knät och googlade, letade efter fakta, läste upp dem för henne och hon skrev arbetet på sin dator. På så sätt vann hon lite tid i letandet.

Hon skickade iväg arbetet på förmiddagen och läraren mailade tillbaka och gav henne lite nya infallsvinklar för att komma upp i ett MVG och hon fick till midnatt på sig (sedan sätts betyget). Och eftersom hon var så stressad över det här med låtarna,( vilket jag kan förstå då de hon fick välja på var: Yesterday/Beatles, Isn´t she lovely/Stevie Wonder och I don´t know how to love him/Jesus Crist Superstar... en 16 åring har ju knappt ens HÖRT dessa låtar?!? Kändes som att det är musiklärarens musiksmak/stil som spelat in...)så lovade jag henne att leta mer fakta på nätet medan jag jobbade på gymmet, så kunde hon koncentrera sig på låtarna. Sagt och gjort. Då jag kom hem lämnade jag över de fakta jag hittat och hon skrev till en hel del i arbetet och har nu mailat iväg det, så nu är det bara att hålla tummarna för att det fungerar och att hon höjer sitt VG - vilket då gör att hon får 20 poäng MER till gymnasieintagningen. HOPPAS HOPPAS !!!

Så idag blev det inte någon extra dusch på gymmet *hehe*

Kramen

2 kommentarer:

  1. Duktiga snälla mamma som ställer upp, men dessa stunder med läxa är riktigt kul. Jag njuter av de stunderna då sonen har läxa här hemma. Ha nu en fin kommande vecka. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack finaste och vilken underbar mamma du är :)
    Kram på dig

    SvaraRadera