torsdag 10 mars 2011

I dag blir det Sophiahemmet

I går åkte jag till gymmet och gick på löpbandet i 45 min, gjorde av med 480 kcal - dvs lika mycket som jag äter på en dag :)

På kvällen var det ju föräldramöte och det var intressant. Det började med ett väldigt tråååkiiigt framförande av kuratorn om vad ÖPP är och vad det kom ifrån osv. Det handlar i kort om att föräldrar snackar ihop sig då det gäller alkohol och narkotika och hur man ska hantera det om det dyker upp.

Sedan gick vi till klassrummen och där blev det intressanta samtal. Vi hade en polis med, som jobbar med ungdomsfrågor och han var väldigt bra. Jag berättade om allt det här som pågår här hemma just nu, med dottern A´s rökning, om att jag nu sitter och skjutsar hem henne ifrån skolan, om att jag "tog en sväng" ner på stan för att "kolla henne" den dagen hon skulle få ta bussen hem osv osv. Och han sa att "Du gör ju helt rätt, och är så engagerad, så du ska se att ni kommer att få rätsida på det här." Han berättade också att det är olagligt att köpa cigaretter, men det finns inget straff för dem som "köper ut". Det blir klassat som "Lagning", men finns inget straff, så man kan alltså inte polisanmäla en sådan händelse, eller jo, det KAN man ju, men det blir ingen påföljd. Det enda "straffet" är om en butik SÄLJER cigaretter till en minderårig, då får de stänga igen...han tyckte ju själv att det här var mycket korkat, och man får väl hoppas att det blir någon ändring på det.

Några föräldrar hade "datatider" som deras barn fick sitta vid datorn och någon gjorde STOOORA ögon då jag sa att mina barn har egna datorer - i sina rum... men, hallå? Är DET onormalt??? Några av föräldrarna ville att vi skulle FÖRBJUDA DATORER OCH MOBILER FRÅN KL 21.00 PÅ KVÄLLEN..? Nej, det GÅR inte hos oss, vi är ju lite "nattugglor" här...Nu är det ju så här att dottern går i en "musik klass" och föräldrarna i denna klass (inte alla, men många) är lite kufar...och det MÄRKS!

Men det vi kom överens om är att barnen inte får facebooka eller smsá - TILL VARANDRA - efter kl 22.00(vilket det gruffades om,då många tyckte det var alldeles FÖR sent...)Vi kom även överens om att om någon ska sova över hos någon så är det nattgästens föräldrer som tar kontakt. Har de inte gjort det blir det blankt NEJ till övernattning. Vi ska inte bjuda våra barn, eller någon i klassen, på alkohol/tobak/Narkotika, och de får heller inte använda detta hemma hos oss...(ehhh... den var väl ganska SJÄLVKLAR, men men...de ville ha det på pränt)

Några ville att vi skulle sätta samma sovtider på barnen, men där sa tom mentorn i klassen att: "Det går inte, alla familjer har olika dygnsrytmer" och det har han ju rätt i. Då ville de att vi skulle fastslå att ALLA barn SKA sova 9 timmar/natt, men hallå - då får ju mina (som åker buss) gå och lägga sig 20.30, och de ÄR ju faktiskt 13, snart 14 år? Visst, vissa BEHÖVER säkert det, men mina barn är ju morgonpigga, kliver upp själva och tar bussen på morgonen, och är inte särskilt trötta av sig på kvällarna.. ska de då ligga i sängen och stirra i taket bara för att det SKA "sova" 9 tim??? ÄR JAG HELT ONORMAL SOM TÄNKER PÅ DETTA VISET ??? Nej, däremot skrev vi att det var en REKOMMENDATION att barnen sov i 9 timmar/natt, och sedan gör ju var och en vad de vill med denna...

Jag tycker inte man ska bli FÖR petig, då man gör sådana här överenskommelser. Ta det som verkligen är VIKTIGT och låt sedan varje förälder ta sitt ansvar!

Men det var ett givande möte i alla fall, och nu fick de veta att jag faktiskt KÄMPAR mot det här med dotterns rökning, ifalls någon av deras barn kommer hem och talar om att hon rökt.

I dag ska dottern F operera bort sin megapolyp, så vid 11-tiden bär det av mot Sophiahemmet. Hon verkar inte särskilt nervös och vi laddade upp med 3 liter glass här igår, ifall hon har ont och inte vill äta någon mat senare idag.

OM vi hinner före rusningstrafiken ska jag och M åka på Ki Box ikväll. Är i N-e och med en annan ledare, och "bara" 75 min (våra pass är ju 90 min), men det ska bli spännande att se hur det är. Så nu håller vi tummarna för att vi hinner hem (operationen är kl 13, tar 30-45 min, och sedan får hon stanna 1-2 timmar tills hon känner sig ok)

I morgon ska jag jobba ett extra pass i receptionen på gymmet, mellan 11-13, och eftersom vi ska ha middag med vänner här i morgon kväll så ska jag nu passa på att städa lite, innan vi åker.

Solen skiner fortfarande men det blåser som jag vet inte vad...

Ha en skön torsdag alla mina vänner!

1 kommentar:

  1. Tack, jag har börjat behandling nu :/
    Jag kämpar som fan alltid, jag äter mina soppor, jag tränar minst 3 gånger i veckan. Varför går jag inte ner, jag har gått upp denna veckan.

    Jag får panik, kan man inte bara få lyckas med något...

    SvaraRadera