onsdag 2 mars 2011

Vilken "äkta" sportlovsdag!

Ja, idag har vi haft ett äkta "Sportlovsväder" här, strålande sol ifrån en klarblå himmel :)
Jag började med att städa här hemma. Sedan tog dottern A och jag en promenad med hundarna. Vi såg en hel flock (8-9 st) rådjur på vår runda. Vackra djur!

Då vi kom hem åkte jag och handlade och då jag gick där i affären och funderade över middag, så passerade jag fiskdisken och det slog mig att mina tjejor aldrig ätit strömmingsflundror ? Va´??? Vilka "Rospiggar" är de ???

Min farmors far var fiskare, och farmor och farfar, och senare min pappa, har alltid ätit MASSOR av strömming. Det hörde till min barndom, helt klart! Och det bästa var ju att farmor, som ju var fiskardotter, var ju så klart helt outstanding på att RENSA de där små fiskarna! Det är väl därför som det liksom inte blivit av att jag gjort det, för jag är för lat för att rensa bort alla de där benen, och får man inte bort dem ordentligt är det ju rent av äckligt!

Jaja, hur som helst fanns det färska, URBENADE filéer i fiskdisken och jag köpte dem!
Dottern A rynkade genast på nästan: "Jag tänker INTE äta DET DÄR !?!" men dotter F var mer nyfiken och sa: "Men det låter gott!"

Så här stektes det strömmingsflundror med gräslök o dill i och sedan gjorde jag potatismos. Så nu har de ätit mos & strömming på knäckemacka - precis så som "vi gör" i Roslagen, och därför kan de väl nu gott och väl få kalla sig för ÄKTA ROSPIGGAR *haha*


Snart ska vi åka och hämta D (F´s pojkvän) i Rimbo och sedan blir det Sveriges Mästerkock på tv.

Ha en trevlig kväll!

kramsen

3 kommentarer:

  1. Så trevligt ser ut!! Stekt strömming skall vara ricktigt varm coh välstekt med potatismos och lingon.
    Vi fick det på jobbet för ett år sedan ungefär
    I dag fick vi lax och en vit fisk i god sås och ris på jobbet. Fantasktiskt gott och barnen tyckte om det.
    Vi har ju redan haft sportlov vi. Här har det varit gråväder men inte så kallt.
    Kramis från Mamma Mia

    SvaraRadera
  2. Är ju så smarrigt med strömming, hade jag vetat det och du bott närmare så hade jag kommit på stört. :) Kram

    SvaraRadera
  3. Då är jag 1,5 cm längre än dig. Hela 163 cm över havet. Förr var jag lika bred som jag var lång innan jag gick ner i vikt. Byxor drar jag 44 fast dem bli oftast för stora i midjan. Upptill är olika pga modell men mest 44 om det är typ blus med knappar. Sov så gott. Mamma mia

    SvaraRadera