söndag 9 januari 2011

så är den borta...

Ja, nu är julen nerpackad i sina tre kartonger...ett minne blott. Men det känns riktigt SKÖNT faktiskt.

Då jag var liten tog mamma alltid fram adventsljusstakar och stjärnor till 1:a advent, men sedan väntade hon med juldukar, julgardiner, tomtar, julgranen mm till dagen före julafton. Och naturligtvis plockade man INTE ner julen före den 13:e!

Jag har gjort så istället att jag tar fram snudd på ALLT till 1:a advent. Det är ju INNAN själva julhelgen som det är så myyysigt med alla dessa saker, så varför vänta? Sedan skulle jag gärna ta bort allting i mellandagarna för att börja det nya, fräscha året utan en massa julsaker överallt...Men då barnen var små gick det ju inte riktigt att göra så...de ville ju ha alla sakerna framme så länge som möjligt. Sedan är det ju det här med att vi bor i ett mörkt land också, det lyser ju faktiskt upp med stjärnor och ljusstakar i fönstren.

Men idag har allt åkt ner i alla fall, och det är ju i alla fall några dagar tidigare, och nästa jul kanske jag lyckas göra det lite tidigare ändå...vi får se.

Hur gör ni?

5 kommentarer:

  1. Vad skoj, lycka till :)

    Skönt att få julen undanstökad så att man kan se fram emot våren och kommande värme.

    SvaraRadera
  2. Julen, ja den plockades fram på ungefär samma sätt som du hade det när man var liten. Hade samma traditioner i många år, de sista 10 åren så har det varit lite olika, men givetvis så kommer allt fram till 1:e avdvent.. jag kan inte dela upp adventsljusstakarna och tomtarna, när jag tar fram det så vill jag ha allt framme.

    Jag har ingen speciell kamera överhuvudtaget.. skulle mycket väl vilja ha en systemkamera en riktig en som jag kunde ta superduperfina bilder med samt utveckla mitt fotointresse. Macrobilder är det jag gillar mest, samt naturbilder.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tar fram till advent ovch bort efter 13helgen, då är man klar med juk för denna gången!

    SvaraRadera
  4. Nu ligger vinnaren av dagens läsare uppe.
    Blev det inte just du som vann idag så kommer det fler chanser nu i veckan då jag drar ett nytt namn så långt lagret räcker :)

    SvaraRadera
  5. Min mamma gjorde som din mamma. Julgardinerna hängde mamma upp i köket till Lucia.
    Nu tar vi också fram mycket av julen till advent för det är ju mysigt att komma hem från arbetet och ha lite julkänsla.
    vi har lite seperationsångest från granen så den brukar få hänga med ett tag till.
    I år vill jag att den är kvar tills efter att jag har opats så jag kan sitta och titta på den när jag kommer hem.
    Kramis från Mamma Mia

    SvaraRadera