måndag 31 januari 2011

Hur kan det hända i Sverige???

Såg på nyheterna att en man som blivit dömd flera gånger för grova sexbrott mot barn fått tillstånd att öppna friskolor i Sverige??? HUR gick det till??? HUR försvarar de något sådant, skolverket? Helt sjukt är vad det är!!!

I morse såg jag också att de fått upp ögonen på att så många barn går i "Särskolan" som inte ska gå där, utan kanske bara behöver lite extra stöd. Risken för dessa barn är att de sedan hamnar på sär-gymnasiet och får inte någon behörighet till varken högskola eller universitetet och väldigt svårt att få jobb.

Det här gjorde mig väldigt glad då vi ju har ett sådant fall i vår närmsta krets. Som jag bråkat för denna tjej, men ingen vill lyssna på mig. Rektorn säger att det är helt upp till föräldrarna och föräldrarna tycker det är bekvämt att ha dottern i sär-klass och förstår inte alls vad vi pratar om..? Och mitt i det här har de en dotter som mår så fruktansvärt dåligt och gör ALLT för att de ska SE henne... men idag kom en ljusning: Hon har fått kontakt med BUP och idag, efter ca 5 möten, förstod DE att hon går i särklass och IFRÅGASATTE detta, och ska nu göra en UTREDNING på detta. Hoppas bara de HINNER "rädda" henne, då hon går ut nian nu i vår.

Så jag håller tummarna för att utredningen går fort och att hon slipper söka till sär-gymnasiet!

kramen

2 kommentarer:

  1. Sänder en tanke till den familjen******
    Man blir alltid lika illa berörd men det gäller att stötta och hjälpa både barn och föräldrar i den mån man kan. Jag är heller inte helt utan erfarenhet när det gäller barn med särkilt stöd.
    Kvälls kramar fårn Mamma Mia

    SvaraRadera